fbpx
Menu Zamknij

Już tabela, czy jeszcze obszar danych?

Wielu użytkowników popełnia podstawowy błąd co do określenia sformatowania danych z jakimi pracuje. Jest to szczególnie niebezpieczne dla początkujących użytkowników. Jednocześnie banalne do sprostowania. Dlatego warto wiedzieć i widzieć, czy pracuje dla nas już tabela, czy jeszcze obszar danych. Potem trzeba tylko zwiększyć poziom świadomego korzystania z Excela i wypracować nawyk używania prawidłowego określenia. Nie mniej nie mamy tutaj do czynienia wyłącznie z terminologią, choć jest ona jedną z podstaw skutecznej pracy i nauki arkuszy kalkulacyjnych. Chodzi mianowicie o rozróżnienie obszaru danych (zakresu danych) i tabeli (sformatowanych konkretnie danych). Błędne rozróżnienie może skutkować problemem w wykonaniu formuły, wstawienia tabeli, czy też skorzystania z wbudowanych pomocy Excela.  Ponadto wiemy z doświadczenia skąd wziął się ów błąd u użytkowników, a przynajmniej u ich większości i znamy skuteczne przypadki szybkiej zmiany nawyków na te prawidłowe i profesjonalne. Zainteresowanych zapraszamy do lektury!

Tabelka, czy zakres danych.
Co to za różnica?

Tu dane, i tu dane. Tu kolumny i wersy, tu tak samo. Dane się nie zmieniają. Nagłówki też zostają. Zatem w czym problem? W nazewnictwie, które potem utrudnia wykonanie operacji, ponieważ źle interpretujemy elementy arkusza. Co za tym idzie szukamy lub podajemy niewłaściwe elementy do wykonania np. tabeli przestawnej, formatowania, czy nawet filtrowania danych. W Excelu  mamy do czynienia z wprowadzaniem danych i ich wykorzystywaniem do różnych operacji, czysto matematycznych, statystycznych, czy analitycznych. Terminologia rozgraniczająca obszar danych i tabelę znajduje się również w pomocy Excela. Obszar danych działa inaczej niż tabela i tabela przestawna. Wszystkie trzy różnią się istotnie wachlarzem możliwości.

Już tabela, czy jeszcze obszar danych

Jeśli podpowiedzi Excela proszą o podanie zakresu danych, nie możemy wskazywać tabeli. Jeśli natomiast tabela prosi o podanie zakresu danych z jakimi mamy pracować, musimy wiedzieć że należy wskazać żądany obszar. Po co to rozgraniczenie? Chociażby po to, żeby nie musieć przestawiać wierszy i kolumn, aby zobaczyć podsumowania cząstkowe dla jakiegoś fragmentu... obszaru danych. Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę tych dwóch elementów.

A skąd ten błąd? A z przyzwyczajenia do Worda. Tam dane prezentowane są właśnie w układzie tabelarycznym. Dlatego użytkownicy tak często z przyzwyczajenia, potocznie, roboczo nazywają sformatowany obszar danych tabelkami, chociaż nimi nie są. Są zakresem danych.

Wszystkie playlisty instrukcji możecie znaleźć na naszym nowym kanale Youtube:

S Partners Excel wskazówki #1-9

S Partners Excel wskazówki II #1-10

Charakterystyka elementów: obszar danych, a tabela.

OBSZAR DANYCH

Jest to miejsce w arkuszu, gdzie wprowadzamy dane lub wpisujemy formuły i funkcje. Każda komórka lub komórki w arkuszu, z których korzystamy i wypełniamy je informacjami to właśnie obszar danych. Puste komórki również nierzadko są wliczane w obszar danych. Ponieważ 0, podobnie jak pusta komórka w wielu przypadkach jest również informacją dla Excela. Zakres danych, wymiennie z obszar, jest używany w podpowiedziach, oraz przez tabele, które proszą o wskazanie zakresu danych, czyli komórek z których mają skorzystać przy tworzeniu zestawienia.

Obszar danych można formatować pod kątem kolorystyki tekstu, wypełnienia, obramować itd. To nadal jest obszar danych, tylko jakby surowy. Zmienia się w tabelę w momencie wyeksportowania go i wybrania ze wstążki WSTAW > WSTAW TABELĘ/WSTAW TABELE PRZESTAWNĄ.

TABELA

Mamy dwa rodzaje Tabel w Excelu: tabele zwykłe i tabele przestawne.

  • TABELA ZWYKŁA jest to narzędzie, które w prostej formie graficznej przedstawia nam dany zakres komórek, obszar danych. Zwykła tabela automatycznie dodaje np. filtrowanie. Ponadto mamy wtedy również możliwość wybrania jej wyglądu, głównie kolorów i formatu tekstu.
  • Natomiast TABELA PRZESTAWNA to dużo bardziej zaawansowane narzędzie, pozwalające na szuflowanie danymi i ustawianie ich w różnej konfiguracji. Wszystko po to by bez konieczności zmiany właśnie obszaru danych móc analizować informacje pod różnym kątem. Taka tabela również automatycznie ustawi wersy, kolumny i nagłówki. Ponadto wykona dla użytkownika różnego rodzaju podsumowania częściowe i całościowe. Tabele można oczywiście aktualizować jeśli zajdzie zmiana w danych źródłowych, czyli w zakresie danych.

Kursy organizujemy w Warszawie i innych dużych miastach Polski, w naszej siedzibie, u klienta, lub we wcześniej uzgodnionej lokalizacji. Dla grup, kursantów indywidualnych, jak również online. Jesteśmy elastyczni terminowo - szkolimy w tygodniu,
jak również w weekendy i popołudniami.

Oferujemy również pomoc techniczną, na miejscu u klienta,
po dostarczeniu nam sprzętu lub online.

Polecamy pozostałe nasze kursy:

Kontakt:

Grzegorz Sobótka 603377273
g.sobotka@grandkom.pl
Facebook