Dziś nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że zaawansowana znajomość Excela uznawana jest na rynku pracy za ogromny atut. Wystarczy sprawdzić, jak dużym zainteresowaniem cieszą się np. szkolenia Excel w logistyce lub dla księgowych. Nigdy nie jest za późno na naukę tego narzędzia, bo trudno spodziewać się, że nagle przestanie być używane lub spotka się z godnym następcą, posiadającym równie rozbudowane funkcje. Nawet jeśli dopiero zaczynamy naukę, starajmy się utrwalać dobre przyzwyczajenia. Jednym z nich jest używanie skrótów klawiszowych.

 

Dlaczego podczas pracy w arkuszu kalkulacyjnym Excel warto używać skrótów klawiszowych?

Excel powstał po to, żeby ułatwić codzienne obowiązki osób pracujących na różnych stanowiskach i w różnych branżach. Pozwala sporządzać proste zestawienia, porównywać i sumować wartości, jak też tworzyć skomplikowane, zaawansowane analizy. W niektórych sytuacjach wystarczy podstawowa wiedza i trochę zapału, żeby po pewnym czasie odczuć na własnej skórze zaoszczędzony czas i większą skuteczność realizacji służbowych obowiązków.

Jeśli Excel powstał po to, żeby przyspieszać i ułatwiać pracę, czemu nie wykorzystać w pełni jego potencjału? Nauka skrótów klawiszowych to krok, który zdecydowanie warto podjąć – ta niepozorna umiejętność znacznie zwiększa komfort codziennej pracy i nie ma znaczenia to, jak zaawansowaną znajomością Excela możemy się pochwalić. Nawet osoby początkujące odczują korzyści ze stosowania skrótów.

 

Excel dla zaawansowanych

Jakie skróty klawiszowe warto znać, żeby usprawnić pracę z Excelem?

Jak wspomnieliśmy wyżej, Excel to potężne narzędzie. Jego rozbudowany charakter dotyczy również skrótów klawiszowych. Wyróżnić można mnóstwo kombinacji. To, których skrótów rzeczywiście będziemy używać, zależy od stopnia znajomości narzędzia oraz od potrzeb. Poniżej prezentujemy te najbardziej uniwersalne.

Ctrl + strzałka

Możemy posługiwać się wszystkimi czterema strzałkami (góra, dół, prawo, lewo). Ta kombinacja klawiszy pozwoli nam sprawnie przemieszczać się w obrębie kolumny, tzn. szybko przechodzić na jej początek lub koniec. Ten skrót przyda się też, gdy chcemy sprawdzić, czy w tabeli, na której aktualnie pracujemy, nie ma luk (niewypełnionych danymi kolumn lub wierszy).

Ctrl + page up/page down

Ten skrót pozwoli nam płynnie przemieszczać się między otwartymi arkuszami. To dobre rozwiązanie, gdy sprawnie chcemy coś porównać lub np. szybko odpowiedzieć na pytanie klienta.

Ctrl + L oraz Ctrl + T

Naciskając te klawisze, ekspresowo stworzymy tabelę.

Ctrl + tab

Ten wariant umożliwia nam poruszanie się między otwartymi plikami Excela.

Ctrl + N

Warto przyswoić ten skrót na samym początku – służy to tworzenia nowego dokumentu.

Alt + znak ASCII lub Unicode

Skrót może nam się przydać, jeśli regularnie używamy znaków, takich jak np. paragraf (§). Żeby wywołać ten konkretny wariant, należy nacisnąć ALT oraz kombinację 21.

Powyższe opcje to tylko kilka z przykładów wielu możliwości, dlatego dobrze jest wybrać z nich te, które w największym stopniu usprawnią naszą pracę. Początkowo intuicyjnie będziemy próbować wywołać daną akcję w tradycyjny, dłuższy sposób. Praktyka i konsekwencja podczas pracy samodzielnej lub pracy wykonywanej na szkoleniu Excel dla zaawansowanych sprawi, że bardzo szybko utrwalimy te przydatne umiejętności.

Dodaj komentarz