Tabele przestawne w Excelu

Arkusz kalkulacyjny ma bardzo dobre możliwości pracy z analizą danych. Jednym z narzędzi, które do tego służą są tabele przestawne w Excelu. Jak się je tworzy możecie przeczytać poniżej. Natomiast bardziej szczegółowe informacje, co i dlaczego akurat tak, oraz kilka dobrych praktyk przy tworzeniu tabel przestawnych podajemy w filmie na naszym kanale. Film możecie również obejrzeć poniżej. Ponieważ jest to OSTATNI ODCINEK Z DRUGIEJ SERII Excel - wskazówki dla użytkowników serdecznie zachęcamy do odwiedzenia naszego bardzo młodego kanału YT. A tymczasem zapraszamy do lektury.

Jak funkcjonują tabele przestawne w Excelu?

Jeśli naszym zadaniem jest analiza danych, przeglądanie różnego rodzaju zestawień i porównań informacji doskonałym do tego narzędziem są właśnie tabele przestawne w Excelu. Przydają się zwłaszcza, gdy mamy dużo danych i potrzebujemy patrzeć na nie w różnych ujęciach bez konieczności zmiany samych danych. Wtedy zaczynamy mówić o danych źródłowych dla tabeli.

Tabele przestawne w Excelu są najwyższym z 3 poziomów organizacji i analizy danych. Posiadają zarówno możliwość rozmieszczenia ręcznego kategorii danych, jak również automatycznego. Segregują dane, podsumowują częściowo i całościowo. Pracują w kolumnach i wierszach, a ponadto mają jeszcze filtrowanie, które może użytkownik sam definiować. Dane można dokładać do tabeli, przesuwać między kategoriami, jak również usuwać bez uszczerbku dla oryginalnych danych.

Wszystkie playlisty instrukcji możecie znaleźć na naszym nowym kanale Youtube:

S Partners Excel wskazówki #1-9

S Partners Excel wskazówki II #1-10

Tabele przestawne w Excelu

Jak to możliwe? Wszystko dlatego, że tabele przestawne w Excelu nie zmieniają danych źródłowych. Natomiast korzystają z nich i pozwalają w różny sposób konfigurować je wewnątrz tabeli przestawnej. Oczywiście dane źródłowe można zmieniać i wtedy konieczna jest również aktualizacja tabel.

Tabele przestawne można umieszczać w tym samym arkuszu co dane źródłowe, albo w osobnym, który tworzy się jednocześnie z poleceniem utworzenia tabeli w nowym arkuszu. Można też podać miejsce docelowe w innym, już istniejącym arkuszu.

W pracy z tabelami przestawnymi mamy do dyspozycji  pola, gdzie umieszczamy dane z konkretnej, interesującej nas kategorii. Są to:

  • Filtry
  • Wartości
  • Wiersze
  • Kolumny

Co i gdzie, oraz dlaczego najlepiej umieścić w danym polu tłumaczymy zwięźle na przykładzie w naszym wideo.

Jak zbudować tabele przestawne w Excelu?

  • Otwórz skoroszyt z arkuszem, zawierającym przyszłe dane źródłowe.
  • Wskaż komórkę znajdującą się wewnątrz obszaru danych, który Cię interesuje.
  • Rozwiń menu WSTAW.
  • Następnie rozwiń listę przy ikonie tabeli. Znajdziesz ją na początku menu.
  • Z listy wybierz polecenie TABELA PRZESTAWNA.
  • Otworzy się kreator tabeli, składający się z dwóch części.
  • W górnej części kreatora wybierz zakres danych źródłowych. Możesz skorzystać z automatycznego wskazania obszaru lub wskazać go samodzielnie.
  • Następnie w dolnej części kreatora wybierz odpowiadającą Ci opcję odnośnie miejsca utworzenia tabeli. Możesz wybrać aktualny arkusz lub nowy arkusz.
  • Klikając OK zatwierdzisz parametry tworzonej tabeli przestawnej, a tym samym przejdziesz do 4 pól, w których możesz umieszczać dane względem ich kategorii. Tym samym rozpoczniesz już pracę z właściwą tabelą przestawną.

Kursy organizujemy w Warszawie i innych dużych miastach Polski, w naszej siedzibie, u klienta, lub we wcześniej uzgodnionej lokalizacji. Dla grup, kursantów indywidualnych, jak również online. Jesteśmy elastyczni terminowo - szkolimy w tygodniu,
jak również w weekendy i popołudniami.

Oferujemy również pomoc techniczną, na miejscu u klienta,
po dostarczeniu nam sprzętu lub online.

Polecamy pozostałe nasze kursy:

Kontakt:

Grzegorz Sobótka 603377273
g.sobotka@grandkom.pl
Facebook